продължение
Араго
представил на слушателите си широка панорама, която показала колко несъществени
са съмнителните „акредитиви", които фотографията е принудена (дори тук) да
измолва от живописта, и разкрил широките възможности, създадени от новото
изобретение: .Ако изобретателите на новия апарат го използват за изследваме на
природата, то надеждите, които те му възлагат, ще бъдат нищожни в сравнение с
всички следващи открития, свързани с използуването на новия апарат."
Снимките на Дагер представляват металически посребрени пластинки, обработени с
йодни пари в тъмно помещение. Осветлени по съответен начин, те показват
деликатното сиво изображение. Това са били уникални.екземпляри, струващи в 1839
година двадесети пет златни франка. Не е чудно, че са ги пазили в калъфи като
скъпоценности. За много художници те са се превърнали в необходими технически
пособия. След седемдесет години именно с тяхна помощ Утрило създава забележителните
си картини от покрайнините на Париж — не от натура, а по картички. Уважаваният английски
художник Д. О. Хил е използвал голям брой портрети и фотографии за създаване на
фреската си, представляваща Първия всеобщ съвет на шотландската църква през
1843 голина. Но в този случай Хил с бил и автор на тези снимки. Благодарение на
тези скромни пособия, предназначени за лично ползване, Хил се прославил,
въпреки че в същото, време е бил забравен отдавна като художник; Отделните му
ескизи по-дълбоко отразяват новата техника, отколкото серията му от официални портрети, Обикновено това са
анонимни изображения на хора. В живописта отдавна са известна подобни портрети,
Ако картината е семейна собственост, може да се изясни кой е изобразен на нея.
Но след две-три поколения този интерес изчезва и ако картината продължи да
съществува, то тя е само свидетелство за изкуството на художника. Фотографията
притежава ново особено свойство напр. рибарката от Нюхейвън. инстинктивно
навела очи с пленителна невинност — това е образ, който ни говори не само за
майсторството на Хил - фотографа, но и за нещо друго, което не може ла се
премълчи, което ни кара да узнаем името на жената, живяла по това време. . .
А ето пред нас
снимката на Даузендей, снимка на фотографа — баща на поета. На снимката той е
изобразен по време на годежа с бъдещата си жена, която скоро след раждането на
шестото им дете, фотографът измира в спалнята на московското си жили-ще с
прерязани вени. На снимката тя е до него, той е прегърнал раменете й. Но нейният
поглед е отправен никъде в далечината и това не предвещава нищо хубаво. Струва си внимателно да се
разгледа такава снимка и да се осъзнае това невероятно сблъскване на противоположности
: най-точната техника има способност да придаде на своето създание магическо
свойство, което отсъства у живописния образ. Колкото и да е умел фотографът в
занаята си, колкото и старателно да е избирал поза на своя модел, зрителят усеща
винаги непреодолимо желание да намери частица от случайното, от мига, когато
действителността, истинският живот е наложил своя печат на изображението, да
намери тази незабележима точка, в която непосредствеността на отдавна миналия
момент е съсредоточила бъдещето с такава убедителност, че то може да бъде
открито наново. Разбира се, има разлика в характера на онова, което е обърнато
към фотоапарата, и на това, което възприема зрението ни. Тази разлика е преди
всичко там, че вместо пространството, пронизано от човешко съзнание, възниква
пространство, изпаднало пол влияние на подсъзнателното. Така например може да
се опише в общи нечия походка, но не може да се опише тази част от секундата,
през която човек започва да върви". Фотографията, разполагаща с
многочислени средства (обективи, възможности за увеличение), е способна да предаде
този миг. Фотографията за пръв път разкрива областта на оптическото подсъзнание,
подобно па психоаналитиз, който разкрива инстинктивното подсъзнание.
Структурата на материята или на клетъчната тъкан, с чийто анализ се занимават
техниката и медицината, е много по тясно свързана с апарата отколкото с пейзажа
и експресивния портрет. В този материал съвременната фотография показва лицето,
открито до най-тънки подробности . Увеличената
фотография има способността да формулира и именно чрез това тя да показва каква
е разликата между техниката и магията — проблемът за историческата заменяемост.
Така например Блосфелд в удивитилните си фотографии на растения търси формата
на античните колони в стъблата на тревите, вижда тотеми в увеличените десет пъти
кестенови издънки и жълъди, готически каменни дантели — в сюнгера. Тези, които
е фотографирал Хил, били близко до истината, когато утвърждавали, че явлението фотография създава „велико
тайнствено впечатление". Същото усещане е същност представя осъзнаването
и на това, че вие стоите пред апарат, който е способен на създаде за миг
изображение на невидимия окръжаващ ни свят, който ще бъде също така жив и истински,
каквато е самата природа. За камерата на Хил казвали, че е сдържана и
деликатна. Но и моделите му били сдържани. Те стояли плахи пред камерата. Много
е възможно тяхното поведение да е породило крилатото фотографско изречение :
„Не гледайте в обектива "