Преди години при анализа на фотографиите използвахме понятията
"зрителен" и "смислов" център. Вероятно сега също са в речника на
фотографията. И се подчертаваше, че е необходимо зрителният и смисловият
център да съвпадат, за да се изрази най-ясно, в равнината на снимката,
идеята на фотографа. С "Камера лусида" Роланд Барт въведе две нови
понятия за фотографския анализ – "студиум" и "пунктум". За тези , които
са чели книгата значението им е ясно, а за тези които не, то това е
подобно на "цялото" и "частното".
За фотографиите, които са показани в
тази публикация могат да се използват две други и по-различни понятия,
но в същата посока на аналитичното. Те са "разглеждане" и "виждане".
Първо ние разглеждаме изображението и след това запомняме. Това
запомнено е видяното. Много разглеждат фотографии, но единици виждат в
тях идеята или посланието на фотографа. Снимките не поясняват и не разказват, а показват.
Публикуваните
фотографии, са обикновенни и непретециозни портрети, но в тях има нещо
повече. И това е жеста на ръцете. Жестът и положението на ръцете е по-красноречиво свидетелство за отношението между двамата в
кадъра. И това е за мене смисловия център, пунктумът или видяното.