Monday, January 23, 2012

Рудолф Арнхайм "Киното като изкуство"


       В същността на фотографията е залегнало обстоятелството, че тя е принудена да пресъздава телата „едностранчиво" като плоски изображения.
       Това свеждане на триизмерното до двуизмерно е ограничение, което творецът превръща в достойнство. Това му служи като средство за постигане на следното:
       1) Като заснема предмета от необичаен, биещ на очи ракурс, той изисква от зрителя по-съсредоточено внимание, което надхвърля простото отбелязване и констатиране. По този начин и изобразеният предмет придобива понякога повече реалност, впечатлението от него е по-живо и по-вълнуващо.
       2) Но творецът насочва вниманието ни не само към предмета, но и към особеностите на неговата форма. Подтикнат от безпокоящата необичайност на гледката, зрителят се взира по-съсредоточено и забелязва:
       а) как при новата перспектива отделните форми на предмета се наслагват в интересни фигури, които той досега все още не е познавал;
       б)  доколко добре тялото, проектирано върху плоска повърхност, сега вече като двуизмерно изображение със своите контури, линии, черно-бели части изпълва рамката и представлява, така да се каже, сполучлива, хармонична, декоративна композиция.
       Това, че той може да се използва по такъв начин, макар че ни най-малко не е стилизиран, променен, изопачен, насилен, а просто е самият той, но в находчиво избран ракурс, създава особен художествен ефект.
       3) Насочването на вниманието към особеностите на формата на предмета от своя страна предизвиква у зрителя стремеж да проверява дали предметът е избран характерно и дали се държи в съответствие със своята природа. Тоест дали е представителен екземпляр от своя тип (да речем: „истински чиновник") и дали се движи и реагира така, както подобава на този „вид".
       4) Но тези своеобразни ракурси не представляват само средство за събуждане на вниманието и приковаване на интереса. Защото, показвайки предмета от специално избрана гледна точка, те същевременно и го тълкуват по някакъв повече или по-малко дълбок начин ("затворникът като номер!"). В това има нещо особено привлекателно, тъй като предметът по никакъв начин не е преправен или стилизиран заради това тълкуване, а е останал точно такъв, какъвто си е в действителност.